Cum îl distruge media 10 pe copilul tău

Posted on Posted in Performanta

Fiecare dintre noi ne-am preocupat cel puțin o dată legat de media cu care o să încheiem clasa. Cred că unul dintre lucrurile care fac mult rău învățământului de la noi sunt notele. Nu, nu cred că evaluarea elevilor prin note este rea, ci felul în care ele sunt folosite în sistemul de învățământ de la noi. Înainte să continui să citesti postarea, recomand să citesti blogpostul acesta: http://www.zoso.ro/10-pasi-lasa-repetent-copil-scoala/

Consecințele sunt și ele prezente. Un studiu publicat de Mediafax din 2013 arată că 80% dintre absolvenții de facultăți lucrează în alte domenii. Puteți accesa studiul aici. Asta înseamnă că mulți dintre ei vor avea locuri de muncă proaste, plătite cu un salariu apropiat de minimul pe economie. casier

Cum dăunează notele slabe

Undeva în timpul comunismului s-a introdus mentalitatea că “toți elevii trebuie să treacă”.  Dacă elevul este corigent sau repetent, atunci profesorul este de vină pentru că nu a reușit să-l convingă să învețe. Din păcate mentalitatea aceasta s-a păstrat și după comunism și a ajuns și în universități. În prezent se întâmplă rar ca cineva să ia o notă sub 4, iar dacă se întâmplă asta, nota are doar rolul de a speria. Într-un final media ‘iese’ și aproape nimeni nu termină cu media sub 5.

Un mare pas înainte a fost luarea în serios a examenului de Bacalaureat. Nu mi se pare un dezastru să pici la BAC sau să repeți o clasă. Cred că un dezastru real este să rămâi fără un loc de muncă sau să nu ai posibilitatea să te angajezi într-un domeniu plătit decent. Până la urmă șefii tot își dau seama dacă ești incompetent nu ești bine pregătit și într-un final vei sfârși dat afară fără posibilitatea de a trece la corigență sau în restanțe.

Cum dăunează notele bune

Pentru a reuși să treacă cât mai mulți elevi, a fost nevoie să scadă standardele pentru nota 5 și simultan cu ele au scăzut și cele pentru nota 10. În prezent, unele licee și facultăți au mai mulți șefi de promoție din cauză că toți termină cu medie maximă. Nu cred că ar trebui să existe în licee elevi cu media 10. Cred că ea ar trebui să reflecte faptul că ți-ai dat silința în plus față de ce ai învățat la clasă. Ea ar trebui să arate că ai învățat și înțeles lucruri care nu ți s-au predat. În plus cred că notele ar trebui să facă o diferențiere între elevi la o materie și cred că sunt foarte rare cazurile când sunt mai mult de 3 elevi la același nivel.

Totuși standardele scăzute dăunează mult mai mult indirect. În prezent nota 10 reflectă îndeplinirea unor cerințe la o materie. Atât timp cât ele nu sunt foarte ridicate tu ești fericit că le-ai îndeplinit și nu vei fi motivat să afli mai multe. Ai învățat lecția de 10 și treci la următoarea materie. Mai mult, fiind multe materie rămâi fără prea mult timp liber. Câteodată ajungi să te stresezi pentru a termina cu 10 la toate chiar dacă după liceu nu vei mai lucra în domeniul biologiei (de exemplu). Mai mult, cea mai mare parte a angajatorilor de aici și din afară nu țin cont de notele obținute în liceu sau în facultate. Cred că e foarte important ca elevul să-și descopere pasiunile în timpul liber. Asta îl va ajuta să devină din ce în ce mai bun la ce-i place. Pe urmă lucrul acesta va crește șansele la un loc de muncă bun.

Cred că rămânem din școală cu o definiție greșită a succesului

În școală elevii văzuți bine de către majoritatea profesorilor sunt cei care iau note de 10 la majoritatea materiilor. Asta le crează iluzia că sunt buni. Totuși din cauza standardelor scăzute, asta nu înseamnă că excelează la ele sau că ar fi capabili să muncească în acel domeniu. Elevii care se concentrează doar pe una sau două materii, obțin rezultate bune la olimpiade și neglijează restul materiilor, sunt văzuți ca niște rebeli. Mai mult, ei sunt deseori certați de către profesori.

În timpul facultății când ar trebui să se specializeze și să devină cât mai buni, ei continuă să se mulțumească cu nota 10 care rareori reflectă cât de buni vor fi ei pe piață. Asta duce la un cerc vicios din cauză că nelucrând în plus, ei nu au experiență în domeniu, iar lipsa experienței în domeniu îi determină pe angajatori să nu îi angajeze. În final elevii care își descoperă devreme în școală pasiunea, ajung să aibă job-uri mai bune și să exceleze în domeniul lor.

Soluții

Cred că schimbarea ar trebui să vină de la părinți. După cum este prezentat și în articolul din introducere, este foarte greu pentru un profesor să schimbe standardul. În viziunea mea, un părinte bun e cel care își încurajează copilul să participe la concursuri și olimpiade și să se implice în activități extra școlare. Pe lângă asta, cred că ar trebui scăzută presiunea pusă pe notele luate la școală. În felul acesta elevii se vor transforma în oameni de succes și în adevărați specialiști.      

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *